مشکلات تمام نشدنی خبرنگاران ؛ ازنبودبیمه ومعیشت تادغدغه امنیت شغلی
مشکلات تمام نشدنی خبرنگاران ؛ ازنبودبیمه ومعیشت تادغدغه امنیت شغلی
خبرنگاران با اینکه همواره از مشکلات و کمبودها سخن می‌گویند اما خود سالهاست که مشکلات بسیاری را بر جان خریده‌ و بدون هیچ توقعی، همواره در صحنه‌ها حضور دارند.

خبرنگاران با اینکه همواره از مشکلات و کمبودها سخن می‌گویند اما خود سالهاست که مشکلات بسیاری را بر جان خریده‌ و بدون هیچ توقعی، همواره در صحنه‌ها حضور دارند.

به گزارش آذرپرس ؛ بار دیگر روز خبرنگار از راه رسید و باید از خبرنگارانی یاد کرد که همواره برای بیان حقایق و معضلات اجتماعی سینه خود را سپر کرده‌اند و تا در حد توان خود، هیچ رویداد و صحنه‌ای را خالی از حضور خود نگذاشته‌اند.

روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا به سراغ چند تن از پیشکسوتان در این عرصه برویم که سالیان درازی است در این حرفه فعالیت دارند.

وجود ۱۷ هزار و ۷۷ رسانه در سطح کشور

این موضوع زمانی که با عضو هیأت مدیره و سخنگوی خانه مطبوعات ایران مطرح شد به خبرنگار مهر گفت: خبرنگاران باید کار اطلاع رسانی، بهبود وضعیت زندگی مردم و کمک به حل معضلات مردم را در سرلوحه امور خود قرار داده و با صداقت و با در نظر گرفتن عوامل و شرایط بهروزی و خوشبختی مردم گام بردارند.

اسد بابایی ادامه داد: خبرنگاران در عصر کنونی باید در مقابل هجمه‌های بیگانگان در صدد هم‌فکری به مسئولان بوده و آنان را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور همراهی کنند؛ با توجه به اینکه هدف اصلی در حکومت اسلامی، خدمت به مردم است اگر در این راه، مسئولان دچار لغزش و یا فراموشی شدند به آنان گوشزدکرده و در این راه از هیچ‌کسی نباید واهمه داشته باشند.

وی، تأثیرگذاری و حل مشکلات معیشتی مردم را از ویژگی‌های یک خبرنگار موفق برشمرده و افزود: یک خبرنگار موفق باید به دنبال رفع معضلات اجتماعی، فرهنگی بوده و در اشاعه درستی‌ها، صداقت و نترسیدن از افراد زورگو، نهادها و مبارزه با فساد و هم‌چنین ایفای نقش خود به عنوان یکی از اصول مردم سالاری دینی پیشگام باشند.

مدیر خبرگزاری مهر در آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۷۷ رسانه دارای مجوز در کشور وجود دارد که رقم بسیار خوبی است و برخی از این رسانه‌ها توسط مراکز حمایت می‌شوند اما معیشت خبرنگاران که جزو یکی از اقشار ضعیف اما تأثیر گذار جامعه هستند همواره دغدغه بوده است.

۵۶۱ رسانه دارای مجوز در استان آذربایجان شرقی

بابایی ادامه داد: خبرنگاران از کم‌ترین سهم از درآمدهای به دست آمده رسانه‌ها از راه‌های مختلف را داشته و اکثر آنان در کشور با مشکلات معیشتی روبرو هستند و ما نتوانسته‌ایم آنان را بیمه کنیم؛ بیمه‌ای رسانه می‌تواند خلأ بیمه خبرنگاران را رفع کرده و معاونت مطبوعات نیز مشوق‌های لازم برای بیمه شدگان رسانه را افزایش دهد.

به گفته عضو هیأت مدیره و سخنگوی خانه مطبوعات ایران، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد خبرنگاران در پایگاه‌های خبری آنلاین، مشغول به فعالیت هستند و در نتیجه باید سوپسید بیمه‌ای همانند روزنامه‌های مکتوب برای آنان در نظر گرفته شود که در این صورت مشکل بیمه پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های استانی نیز می‌تواند رفع گردد.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی بعد از تهران، دارای بیشترین رسانه است افزود: در استان آذربایجان شرقی، ۵۶۱ رسانه دارای مجوز وجود دارد که از این تعداد، ۱۶ روزنامه چاپی، ۸۲ هفته نامه، ۲۹ دو هفته نامه، ۷۴ ماهنامه، ۴ دو ماهنامه، ۵۸ فصلنامه، ۲۱ دو فصلنامه، ۸ سالنامه و ۲۲۷ پایگاه خبری را می‌توان نام برد.

مدیر خبرگزاری مهر در آذربایجان شرقی بیان کرد: بعد از استان آذربایجان شرقی، استان اصفهان دارای ۵۰۵ رسانه، استان خراسان رضوی دارای ۴۹۲ رسانه، گیلان دارای ۴۴۱ رسانه و در نهایت مازندران دارای ۴۱۵ می‌باشد که این نیازمند ساماندهی تعداد تکثر رسانه‌ها، خبرنگاران و افزایش رسیدگی توسط معاونت مطبوعات و رسانه‌هاست تا نحوه فعالیت رسانه‌ها مشخص گردد که در صورت ساماندهی رسانه‌ها و تشکل‌های رسانه‌ای می‌توانیم تعدادی از مشکلات موجود در این عرصه را رفع کنیم.

رشد و بالندگی رسانه‌ها در گرو آموزش‌ها

بابایی، آموزش را تنها راه برون‌رفت از مشکلات حاضر در برخی از رسانه‌های زردنویس دانسته و گفت: اگر آموزش‌های کاری و صحیحی در میان باشد می‌توان شاهد بر رشد و بالندگی در عرصه رسانه شده و از این رو خبرنگارانی توانمند و صاحب قلم را پرورش داد که فارغ از تمام مباحث، بتوانند مشکلات مردم را رفع کرده و در کنار مردم باشند و هم‌چنین در راستای ترویج اهداف عالیه انقلاب اسلامی ایران گام بردارند.

عضو هیأت مدیره و سخنگوی خانه مطبوعات ایران افزود: ما می‌توانیم از طریق آموزش، بسیاری از فنون را به خبرنگاران تعلیم دهیم تا بتوانند تا با کسب بیشتر مخاطب و رفع آسیب‌های اجتماعی جامعه در راستای توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه گام بردارند.

وی گفت: از این رو آموزش می‌تواند حلقه مفقوده تکثر رسانه‌های بدون هدف را از بین برده و کمک حالی به اقتصاد رسانه نیز داشته باشد بدین گونه که اگر خبرنگاران از آموزش صحیحی برخوردار باشند می‌توانند منبع درآمدی برای رسانه خود محسوب شده و با یادداشت و گزارش‌های خود، بیان واقعی مسئله به اقتصاد رسانه نیز کمک کند پس آمورش یک گام مهم است که باید معاونت مطبوعات وزارت ارشاد به آموزش‌های مدون در حوزه رسانه همت گمارند و از این رو خانه‌های مطبوعات که در این زمینه فعال هستند باید در این حوزه فعال باشند.

ساماندهی در حوزه تشکل‌ها یک نیاز جدی است

مدیر خبرگزاری مهر در آذربایجان شرقی، ساماندهی در حوزه تشکل‌ها را یک نیاز جدی برشمرده و افزود: به واسطه در اختیار بودن تشکل‌های قوی، می‌توان بر مشکلات فائق آمد و این زمانی میسر می‌شود که دولتمردان به تشکل‌ها باور داشته و سعی در راستای تضعیف تشکل‌ها نداشته باشند؛ به همین دلیل باید در صدد باشند تا تشکل‌های رسانه‌ای به عنوان بازوهای دولت بتوانند در رفع مشکلات خبرنگاران و جلوگیری از فشار بر آنان و مبارزه با فساد گام بردارند.

وی ادامه داد: میزان کاهش فساد به واسطه خبرنگاران و رسانه‌های توانمند در جامعه بستگی دارد که هر چه بله قربان‌گوهای خوب برای رسانه پرورش دهیم میزان فساد در جامعه افزایش خواهد یافت؛ از این رو تشکل‌ها می‌توانند برای ساماندهی خبرنگاران گام بردارند اما باید دارای قوانین و اساسنامه بسیار قوی باشند نه اینکه هر فرد و یا جمعی یک تشکل رسانه‌ای بدون پشتوانه در گوشه و کنار کشور به وجود آورند.

بابایی گفت: تشکل‌های موجود می‌توانند با حمایت‌های صورت گرفته، هدایت رسانه‌ها، آموزش خبرنگاران و حل مشکلات معیشتی و رفاه، گام‌های اساسی در رفع معضلات این حوزه بردارند؛ تشکل فراگیر خانه مطبوعات با بیش از ۶ هزار عضو در سراسر کشور می‌تواند بستری برای حمایت از رسانه‌ها تبدیل شود که قانون گذاران به تخصیص بودجه‌ای برای این خانه در کشور همت گمارند.

عضو هیأت مدیره و سخنگوی خانه مطبوعات ایران معتقد است: رسانه تأثیر گذار رسانه‌ای است که به دنبال چاره‌ای برای مشکلات مردم بوده و پل ارتباطی بین مسئولین، قانون گذاران و مردم باشد؛ به دنبال بیان معضلات بوده و در عین حال، اگر مسئولین، رسانه‌ها و نهادها دچار لغزش شدند قبل از اینکه وارد آمدن ضربه به مردم، حقایق را بازگو کنند.

لزوم افزایش سعه صدر مسئولان در برابر انتقادات خبرنگاران

وی گفت: با توجه به هجمه‌های رسانه‌های معاند در خارج از کشور و رسانه‌های وابسته به بدخواهان ایران و نظام جمهوری اسلامی، خبرنگاران نباید تحت تأثیر القائات آنان قرار گرفته و خط سیر آنان را دنبال کنند.

بابایی در پایان افزود: مسئولان باید خویشتن داری و سعه صدر خود را در برابر انتقادات رسانه‌ها و خبرنگاران افزایش داده و از این رو مدیران و مسئولان باید در مقابل انتقادات سازنده رسانه‌ها و خبرنگاران موضع نگرفته و آنان را تهدید نکنند بلکه فضا را برای فعالیت هر چه بیشتر رسانه‌ها و خبرنگاران فراهم کنند تا آنها نیز بتوانند به رسالت خود که همانا اطلاع رسانی صحیح و توسعه جامعه و کشور است دست یابند.

منبع : مهر